| |||
ENGELLİLERE YÖNELİK YÖNETMELİK 1.GENEL HÜKÜMLER 1.1.Amaç Engelliler ve yaşlıların (güçsüzlerin) sağlıklı insanlar gibi zorlanmadan yaşamlarını sürdürebilmeleri, fiziksel çevrenin engelliler için ulaşılabilir ve yaşanılabilir kılınması için, kentsel, sosyal, teknik altyapı alanlarında ve yapılarda gerekli düzenlemelerin yapılmasını amaçlamaktadır. 1.2. Kapsam Yönetmelik, Alanya Belediyesi sınırları içinde olup 05.10.2010 tarihinde sonra yapılacak tüm kentsel, sosyal, teknik altyapı alanlarını ve yapıları kapsamaktadır. 1.3. Hukuksal Dayanak EK 1 :22.07.1965-12038 Kat Mülkiyeti Kanunu EK 2 : 029.07.1970-13576 Emlak Vergisi Kanunu EK 3 : 03.05.1985-18749 İmar Kanunu EK 4 :3030 Sayılı Belediyeler Dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği EK 5 : 01.07.1993-21624 Otopark Yönetmeliği EK 6 : 19.01.2002-24645 Hizmet Tarifeleri Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hak.Kanun EK 7 : 2002-58 Başbakanlık Genelgesi EK 8 : 22.02.2005 İl Özel İdaresi Kanunu EK 9 : 31.07.2005- 5393 Belediye Kanunu EK 10 : 2006/18 Sayılı Başbakanlık Genelgesi EK 11:31.07.2009-27305 Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmelik 2. TANIMLAR 2.1. Yaşlılar(Güçsüzler) Yavaş hareket eden, kolay kolay kavrayamayan ve zor anlayan kişilerdir. 2.2. Engelli Vücut fonksiyonlarını kullanmada, fiziki ve zihinsel kısıtlılık veya kayıp olan kimsedir. 2.3. İmar Planı Yöre halkının sağlığını korumak, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını, iyi yaşama düzenini çalışma koşullarını ve güvenliğini sağlamak amacıyla, gibi kentsel fonksiyonlar arasında mevcut ve sağlanabilecek imkanlar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak için, varsa kadastro durumu da işlenmiş, onaylı haritaların kopyaları üzerine nazım plan ve uygulama planı olarak düzenlenip onaylanmış planlara denir. 2.4. Sosyal Altyapı Sağlıklı bir çevre meydana getirmek amacı ile yapılması gereken eğitim, sağlık, dini, kültürel ve idari yapılar ile parklar ve çocuk bahçeleri gibi, yeşil alanlara verilen genel isimdir. 2.5. Teknik Altyapı Elektrik, havagazı, içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve her türlü ulaştırma, haberleşme ve arıtım gibi servislerin temini için yapılan tesisler ile açık veya kapalı otopark kullanışlarına verilen genel isimdir. 2.6. Yapı Karada ve suda, daima veya geçici, resmi ve özel, yeraltı ve yerüstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik ve tamirlerini içine alan sabit ve müteharrik tesislerdir. 2.7. Bina Kendi başına kullanılabilen, üstü örtülü ve insanların içine girebilecekleri ve insanların oturma, çalışma, eğlenme ve dinlenmelerine veya ibadet etmelerine yarayan, hayvanların ve eşyaların korunmasına yarayan yapılardır. 2.8. Rampa Bir arazinin, bir kara yolunun, bir demir yolu hattının yatay doğrultuya göre yokuş olan bölümü. 2.9.Trabzan Merdivenlerin kenarlarındaki korkuluk. 2.10. Eşik Kapı boşluğunun alt yanında bulunan alçak basamak. 2.11. Taşıt Yolu Taşıt yolu, yolun taşıt trafiğine ayrılmış kısmıdır. 2.12. Yaya Yolu Yaya yolu, taşıt trafiğinden tamamen arındırılmış veya gereğinde belli taşıtların girmesine izin verilen yoldur. 2.13. Yaya Kaldırımı Taşıt yolu kenarı ile, gerçek veya tüzel kişilere ait mülkler arasında kalan ve bordür taşıyla taşıt yolunda ayrılmış platformun yayaların kullanımına tahsis edilmiş kısımdır. 2.14. Trafik Adası Trafik akımını düzenlemek ve trafik güvenliğini sağlamak amacıyla yapılmış olan, koruyucu tertibatla belirlenmiş yayaların geçme ve durmalarına, taşıtlardan inip binmelerine yarayan, araçların bulunmayacağı bölüm veya alandır. 3. ENGELLİLER VE YAŞLILAR (GÜÇSÜZLERİN) İÇİN KENTSEL, SOSYAL, TEKNİK ALTYAPI ALANLARINDA VE YAPILARDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER Engelliler ve yaşlıların sağlıklı insanlar gibi sokak, cadde, meydan, yaya yolu ve bu yollardaki yapıların kullanılabilmesi için yapılacak yapısal önlemleri ve işaretlemeleri içermektedir. 3.1. RAMPALAR 3.1.1. Rampaların tek yönlü geçişlerinde minimum genişliği 90 cm, çift yönlü geçişlerinde minimum 180 cm ve maksimum eğim % 8 olmalıdır. 10 metreyi geçen rampalarda ise eğim maksimum % 6 olmalıdır. 10 metreden uzun rampalarda her 10 metrede bir 2.5 metrelik dinlenme sahanlığı yapılmalıdır. 3.1.2. 10 metreden uzun rampalarda, rampanın başında, sonunda ve yön değiştirmelerinde ( minimum 150cm x150 cm) sahanlık bulunmalıdır. 3.1.3. Görme engellilerin rampaları güvenli şekilde kullanabilmeleri için rampanın başında ve sonundaki sahanlık alanlarına 150 cm uzunluğunda farklı dokuda malzeme döşenmelidir. 3.1.4. 3 m den daha geniş olan rampaların ortasında tırabzan kullanılmalıdır. 3.1.5. Rampanın her iki kenarında da 90 – 140 cm arasında olan tırabzanlar kullanılmalıdır. Emniyet bakımından rampa başlangıç ve bitiminden 45 cm daha devam etmelidir. 3.1.6. Rampaların yüzeyleri sert, stabil, kaymaz ve pürüzsüz bir malzemeyle kaplanmalıdır. Yüzeydeki pürüzlülük yüksekliklerinde 20mm den büyük farklılık olmamalıdır. 3.1.7.Yaya yollarındaki rampalarda dinlenme alanları ve oturma bankları yapılmalıdır. 3.1.8.Rampaların korumasız tarafın en az 5 cm yüksekliğinde koruma bordürü yapılmalıdır. 3.2. MERDİVENLER 3.2.1. Merdivenlerin genişliği tek yönlü geçişler için minimum 90 cm, çift yönlü geçişler için de 150 cm olmalıdır. 3.2.2. Bina içinde merdiven basamak yüksekliği 12–18 cm arasında basamak genişliği ise 28 – 35 cm arasında olmalıdır. 3.2.3. Bina dışında merdiven basamak yüksekliği maksimum 15 cm, basmak genişliği ise minimum 30 cm olmalıdır. 3.2.4. 250 cm den yüksek merdivenlerin ortasında sahanlık kullanılmalıdır. Sahanlık genişliği 120 cm olmalıdır. 3.2.5. Merdivenin her iki tarafında da tırabzan kullanılmalıdır. 3.2.6. 300 cm den daha geniş olan merdivenlerin ortasında tırabzan kullanılmalıdır. 3.2.7. Merdivenlerde kullanılan tırabzanların yüksekliği 90–140 cm arasında olmalıdır. 3.2.8. Tırabzanlar merdivenlerin başında ve sonunda 30 – 60 cm da sürdürmelidir. 13.2.9. Merdivenin başında, sonunda ve sahanlıklarda 60 cm genişliğinde kabartma yüzeyli yer döşemesi bulunmalıdır. 3.3. GİRİŞLER VE KAPILAR 3.3.1. Dış kapı genişlikleri minimum 100cm, iç kapı genişlikleri ise minimum 90cm olmalıdır. Çift kanatlı kapılarda kapı açıklığı minimum 140 cm ve tekerlekli sandalye kullanılacak kısmı ise 90 cm olmalıdır. 3.3.2. Girişlerde kapılar dışa açılıyorsa giriş sahanlığının eni 120 cm boyu ise 150 cm olmalıdır. 3.3.3. Girişler rampanın karşısında yer alırsa kapı ile rampa arasında 120 cm lik bir mesafe olmalıdır. 3.3.4. Dış ve iç kapı girişlerinde eşikler düz taban olmalıdır. Yükseltilmiş eşikler engellilerin hareketini zorlaştırmaktadır. 3.3.5. Kapı kolu yerden 90 – 100 cm arasında, tutma kolları 20–30 cm uzunluğunda olmalıdır. 3.3.6. Kapılarda cam kaplamalar yerden en az 100 cm yükseklikte olmalıdır. 3.3.7. Bina numaraları kapı kenarında 140–160 cm arasında olmalıdır. 3.4. OTOPARKLAR 3.4.1.Engelli araçlara ayrılacak park yerlerinin sayısı yeni açılacak iş binalarında toplam kapasitenin %5 i, mevcut iş binalarında otoparkların en az 1 tane olmak üzere toplam kapasitenin %2 si ,alışveriş merkezlerine eğlence ve dinlenme tesislerine ve kamuya açık diğer alanlara ayrılan otoparkların engelli çalışanlardan araç sahibi olanlar için her birine ve buna ek olarak misafirler için toplam kapasitenin %6 sı ayrılmalıdır 3.4.2. Ulaşılabilir otoparklar bina girişlerine 50 m’den daha fazla olmamalıdır. 3.4.3. Sıradan iki park arasında 120 cm genişlikte erişim koridoru olmalıdır. 3.4.5. Otoparklarda yüzey kaplaması düzgün ve pürüzsüz, park rampası en fazla % 5 eğimde ve uluslararası erişilebilirlik sembolleri yerleştirilmiş şekilde olmalıdır. 3.4.6.Cadde kenarlarına paralel park alanlarında genellikle tekerlekli sandalyenin yerleştirildiği arka kısmına erişimi kolaylaştırmak için 6.6 metre uzunlukta bir alan ayrılmalıdır.park alanı kaldırıma açılı ise 4.8 metre uzunluk 2.4 metre genişlik ve 1.5 metre yan boşluk bırakılmalıdır.kaldırıma rahatça geçiş için düşük bordür kullanılmalıdır. 3.5. YAYA GEÇİTLERİ 3.5.1. Sinyalizasyon lambalarında zaman aralığı, en yavaş geçen kişiye geçiş izini vermesine göre programlanmış olmalıdır. 3.5.2. Geçit düğmeleri yerden 80 – 120 cm arasında yerleştirilmelidir 3.5.3. Trafik adasının derinliği 150 cm den daha az olmamalıdır. 3.5.4. Trafik adasının başında ve sonunda en az 60 cm eninde renkli kabartma yüzeyli uyarı işaretleri kullanılmalıdır. 3.6. YAYA YOLLARI ve KALDIRIMLAR 3.6.1.Yaya yollarında engelli bireylerin yönelimlerini kolaylaştırmak için genişliği 60 cm olan kılavuz çizgiler kullanılmalıdır. 3.6.2.Kısmen görme engelli bireylerin için kılavuz çizgileri çevreleriyle kontrast renkte olmalıdır. 3.6.3. Kaldırım rampalarına ve dairesel yönlere yaklaşıldığı kılavuz çizgileriyle belirtilmelidir. 3.6.4. Kaldırım yüksekliği 7 – 15 cm arasında olmalıdır. 3.6.5. Yaya yollarında engelsiz yol genişliği minimum 90 cm, çift yönlü geçiş için minimum genişlik ise 150 cm tercihen 200 cm olmalıdır. 3.6.6. Erişilebilir yollarda eğim 1:20 (%5)’i aşmamalıdır. 3.6.7.Yollarda eğim 1:20’den daha fazla olursa rampalar tasarlanmalıdır. 3.6.8. Izgaralar tekerlekli sandalye kullanıcılarına, baston ve koltuk değneği kullanıcılarına, bebek arabalı ailelere, yüksek topuklu kadınlara tehlike yaratmamalıdır.
3.6.9. Yürüyüş yönü ile aynı yönde yerleştirilen ızgaraların demir parmaklıkları yaya yoluna dikey gelecek şekilde yerleştirilmelidir. |